Hyppää sisältöön

18Pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2020-2025

Kuvaus

Mitä tavoitellaan?

  • Helsinki on kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki - pyöräliikenteen kulkutapaosuus on vähintään 20 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
  • Pyöräliikennemäärät kasvavat sähköisissä laskentapisteissä.

Perustelut toimenpiteille

  • Liikkuminen tapahtuu aina joissain fyysisissä olosuhteissa - joko rakennetussa tai rakentamattomassa ympäristössä. Fyysinen ympäristö onkin keskeisimpiä arkiaktiivisuutta määrittäviä tekijöitä.
  • Ympäristön turvallisuus, meluisuus ja viihtyisäksi kokeminen vaikuttavat olennaisesti arkiaktiivisuuteen.
  • Pyöräliikenteen määrät ovat kasvussa Helsingissä, mutta kulkumuoto-osuus on jo vuosia pysytellyt 10 prosentissa. Tutkimusten mukaan helsinkiläiset pyöräilisivät enemmän, mikäli pyörien pysäköintipaikat ja alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta, pyöräväyläverkko olisi kattavampi ja yhtenäisempi, pyörällä liikkuminen olisi turvallisempaa sekä pyöräväylien kunto ja työmaa-aikaiset järjestelyt olisivat paremmat. Yli kolmannes arvioi lisäävänsä pyörällä liikkumistaan, mikäli väylien talvihoitoa parannettaisiin. Jopa 45 prosenttia lisäisi pyörällä liikkumistaan, jos pyörän kuljettamista joukkoliikenteessä helpotettaisiin. 

Virallinen kuvaus

Päivitetään Pyöräliikenteen edistämisohjelma.
(Liikkumisohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehty?

  • Tehty02.11.2020

    Kaupunginhallitus päättää ohjelmasta.

    Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin pyöräliikenteen kehittämisohjelman 2020-2025 kokouksessaan 2.11.2020. Kehittämisohjelmaan voi tutustua täällä.

  • Tehty05.05.2020

    Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kehittämisohjelman

    Kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 5.5.2020 esittää kaupunginhallitukselle Pyöräliikenteen kehittämisohjelman 2020−2025 hyväksymistä ja ohjeellisena noudatettavaksi sekä ohjelman toimenpiteiden toteuttamista kunkin vuoden talousarvion mahdollistamassa laajuudessa.

  • Tehty31.03.2020

    Ohjelman valmistelu

    Kehittämisohjelman valmisteluvaiheita:

    • Työn on tilannut Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) Maankäytön ja kaupunkirakenteen palvelukokonaisuus.
    • Konsulttina työssä toimi WSP Finland Oy.
    • Kehittämisohjelman laatimisesta ja vuorovaikutuksesta vastasi säännöllisesti kokoontunut ydintiimi, johon kuuluivat konsultin avainhenkilöt sekä pyöräkonttorin projektipäällikkö ja suunnittelija. Projektin sisäisiksi sidosryhmiksi määriteltiin KYMPin henkilökunta ja ulkoisiksi sidosryhmiksi tunnistettiin kaupungin muiden toimialojen ja liikelaitosten henkilökunta, liikenneviranomaiset, liikennealan järjestöt, muut asiasta kiinnostuneet organisaatiot sekä kaupungin asukkaat. Projektin sisäisen vuorovaikutuksen toimenpiteitä olivat ohjausryhmän ja ydintiimin kokoukset, muut projektin sisäisten sidosryhmien kokoukset, KYMPin johdolle suunnattu kysely sekä KYMPin henkilökunnalle suunnatut tavoite- ja toimenpidetyöpajat.
    • Ulkoisessa vuorovaikutuksessa sidosryhmien edustajia kutsuttiin projektin tavoite- ja toimenpidetyöpajoihin sekä järjestettiin sidosryhmille tiedottava ja osallistava seminaari ja kaikille kaupunkilaisille avoin asukastilaisuus. Ulkoisille sidosryhmille järjestetyn seminaarin tarkoituksena oli jakaa tietoa pyöräliikenteen nykytilanteesta ja kehitämisohjelman tavoitteista sekä lisätä yhteisymmärrystä eri tahojen välillä. Sidosryhmäseminaarin ja asukastilaisuuksien tuloksia hyödynnetiin ohjelman toimenpiteitä muodostetaessa. Lisäksi ohjelman laatimistyön alkuvaiheessa järjestettiin tapaaminen Helsingin polkupyöräilijöiden kanssa. Yhdistyksen näkemyksiä käytettiin apuna erityisesti ohjelman tärkeimpien asiakokonaisuuksien määrittelyssä.

Yhteenveto ja yhteystiedot

Valmistumisaste

100% valmis
Valmis

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2019 - 2020

Vastuuorganisaatiot

Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Oskari Kaupinmäki
    Oskari Kaupinmäki
    pyöräilykoordinaattori
    Liikenne- ja katusuunnittelu
Tietoja päivitetty 29.01.2021