Kuvaus
Mitä tavoitellaan?
- Helsinki on kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki - pyöräliikenteen kulkutapaosuus on vähintään 20 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
Perustelut toimenpiteelle:
- Yhtenäinen pyöräverkko on ensisijainen tekijä matka-ajan lyhentymiseen ja sitä kautta pyöräilyn kilpailukyvyn edistämiseen.
- Tärkeimpinä toimenpiteinä pyöräilyn edistämisessä Helsingin kannalta ovat puuttuvien yhteyksien sekä pullonkaulojen poistaminen ja työmatkaliikenteelle tarkoitetun laatukäytäväverkon rakentaminen. Baanat (laatukäytävät) ovat nopeaan ja tasavauhtiseen pyöräilyyn tarkoitettuja, autoliikenteestä eroteltuja laadukkaita pyöräteitä, jotka yhdistävät seudun suurimmat asuinkeskittymät suurimpiin työpaikkakeskittymiin ja kampusalueisiin. Baanat hyödyntävät nykyisiä tai rakenteilla olevia puisto-, rata tai moottoritiekäytäviä.
- Kantakaupungin tavoiteverkko on verkkosuunnitelma, jossa määritellään pyöräliikenteen kannalta tärkeimmät yhteystarpeet sekä periaatteet sille, millä kaduilla tulisi rakentaa erillistä pyöräliikenteen väylää ja millä kaduilla pyöräliikenne sopii paremmin ajoradalle. Lisäksi verkkokuvassa otetaan kantaa ensisijaiseen järjestelyperiaatteeseen (1- vai 2-suuntainen pyöräliikenteen järjestely).
- Lue lisää Helsingin pyöräliikenteen kehittämisohjelmasta (2020-2025).
Baanaväyliä on rakenteilla 11,0 km ja kantakaupungin tavoiteverkkoa 13,5 km.
Pyörähankkeiden priorisointityö on valmis ja priorisoitavien yhteyksien listaa hyödynnetään 10-vuotisen investointiohjelman laadinnassa (talousarvio 2022). Pyöräliikenteen tavoiteverkkojen priorisointi- ja toteuttamisohjelma -raportti valmistuu kesään 2021 mennessä.