Hyppää sisältöön

Kuvaus

Mitä tavoitellaan?

  • Tietoisuus ja ymmärrys liikkumisen merkityksestä ja hyödyistä lisääntyvät.
  • Tieto liikkumismahdollisuuksista ja palveluista on kaikkien saatavilla.

Perustelut toimenpiteelle:

  • Liikkumismahdollisuuksia on paljon, mutta tieto niistä on hajallaan eri sivustoilla, palvelujärjestelmissä ja portaaleissa, mikä on todettu keskeiseksi haasteeksi erityisesti ikääntyneiden ja iäkkäiden kohderyhmässä.
  • Toimialat viestivät ikäihmiselle tarjottavista palveluistaan omia, pääsääntöisesti sähköisiä, viestintäkanaviaan pitkin. Nykyisellään hajanainen liikkumisen palvelutarjonta ja siitä viestiminen eivät tavoita erityisesti niitä ikäihmisiä, jotka liikkuvat vähiten ja joille liikkumisen lisäämisestä olisi eniten hyötyä. Myös mahdollisuudet saada tietoa, seurata digitaalista tarjontaa tai saada tukea lähipiiriltä vaihtelevat. Kohderyhmän tavoittaminen vaatii osittain etsivää työtä ja tiedottamisen osalta paikallista printtiviestintää.

Ikäihmisten viestintää kehitetään muun muassa liikkumisohjelman yhteyteen perustetussa ikäihmisten ja soveltavan liikunnan alatyöryhmässä. Työryhmässä on jäsen kaikilta kaupungin toimialoilta ja se työskentelee yhteistyössä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston, rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan, Stadin ikäohjelman, Liikkuvat-verkoston ja keskeisten kehittämishankkeiden kanssa.

Virallinen kuvaus

Ratkaistaan ikääntyneiden ja iäkkäiden liikkumiseen liittyvät, jo pitkään tunnistetut, viestinnälliset haasteet kaupungin toimialojen yhteisessä aihetta käsittelevässä työryhmässä, Seniori-infon kanssa sekä hyödyntämällä Harvard-Bloomberg -kehittämishankkeen tuloksia (ks. tavoitealue 7). Vuonna 2019 ikääntyneiden ja iäkkäiden kohderyhmä on ohjelman markkinointiviestinnän painopistealue.
(Liikkumisohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehty?

  • Tehty22.12.2021

    Ikäihmisten liikkuminen kaupungin yhteisenä tavoitteena vuonna 2021

    Helsingin kaupungin Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen painopisteinä vuodelle 2021 ovat lasten ja nuorten harrastaminen sekä ikäihmisten liikkuminen. Ikäihmisille suunnatun viestinnän kehittämiseksi toteutetaan mm. seuraavat toimenpiteet:

    • Vuoden 2021 aikana toteutetaan ikäihmisten liikkumista tukeva monikärkinen markkinointiviestintäkampanja.
    • Koronaepidemian vuoksi toteutumatta jääneet asuinalueille suuntautuvat palvelutorikiertueet toteutetaan.
    • Viestitään kaupunkiyhteisistä toimenpiteistä ja Stadin ikäohjelmasta hel.fi -sivuilla sekä Helsinki-info -lehdessä.

    Toimenpiteiden edistymistä kokonaisuudessaan voi seurata Liikkumisvahdin toimenpiteessä numero 60 täällä.

  • Tehty17.10.2021

    Harvard-Bloomberg-innovaatio-ohjelman (2018-2019) jatkotoimenpiteenä käynnistetään palvelutori-konseptin suunnittelu toimialayhteisesti. Toteutetaan neljä palvelutoripilottia.

    Palvelutorikiertue piti toteutua jo keväällä sekä syksyllä 2020. Koronatilanteen vuoksi kiertue siirtyi ja sen ensimmäinen pilottitapahtuma saatiin järjestettyä lokakuussa 2021.

    Palvelutorilla eli Anna arjen liikuttaa -tapahtumassa tavoitteena on parantaa palveluiden alueellista saavutettavuutta ja lisätä ikäihmisten mahdollisuuksia lähteä liikkeelle. Alueellisesti järjestetyissä tapahtumissa kerrotaan alueellisista liikkumis- ja liikkeelle lähtemisen mahdollisuuksista, tarjotaan mielekästä tekemistä ja kohtaamisia alueen toimijoiden kanssa.

    Tapahtuman valmistelu, kevät ja syksy 2021

    • päätettiin toteuttaa palvelutoripilotti yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa HyMy-kylässä (Hyvinvointia Myllypurosta) 14.-15.10.2021
      • tapahtuma nimettiin Anna arjen liikuttaa -tapahtumaksi
      • osallistetttiin alueiden toimijat syksyn palvelutorin suunnitteluun loppukeväällä ja syksyllä 2021
    • Tapahtuman näytteilleasettajiksi ja sidosryhmiksi ilmoittautui noin 25 toimijaa kaupungin eri palveluista (mm. palvelukeskukset, kirjastot, työväenopistot, kulttuurikeskukset, liikuntapalvelut), oppilaitoksista, seurakunnista ja järjestöistä.
      • Syksyn aikana tuotettiin markkinointi- ja viestintämateriaali tapahtumaa varten (esim. kutsu ja some-materiaali). Koronatilanteen vuoksi markkinointi tapahtui printtinä ja sähköisesti monipuolisen alueellisen verkoston kautta (mm. sosiaalisessa mediassa, eri palveluiden toimipisteissä, Helsingin Sanomien Menovinkki-palstalla ja kaupungin sisäisessä viestinnässä)
      • Tapahtumaa varten tuotettiin pilotinomaisesti painettu, alueellinen yhteisesite Itä-Helsingin senioreille tarjottavista vapaa-ajan liikkumisen ja liikkeelle lähtemisen mahdollisuuksista. Esitteen tavoite oli tuoda alueellinen tieto esiin kokonaisvaltaisesti, houkuttelevasti ja saavutettavassa muodossa.

    Tapahtuman toteuttaminen, lokakuu 2021

    • Tapahtumassa kävi kahden päivän aikana noin 400 Itä-Helsingin ikäihmistä.
      • Alueen sidosryhmiä ja heidän edustajiaan paikalla oli noin 25
      • Kokonaispalaute kävijöiltä tapahtumasta oli erittäin positiivista (yleisarvosana 4,77/5). Tapahtumalle oli selkeä tarve tapahtumalle oli koronan jälkeen. Tapahtumapalautteesta kootaan esitys, joka lisätään tähän esityksen valmistuttua.
      • Kerätyn palautteen perusteella tapahtumia kehitetään ja niiden tuottamista jatketaan Helsingin eri alueilla keväällä 2022.

    Vastaavia tapahtumia järjestetään vuonna 2022 muilla Helsingin alueilla.

  • Tehty30.06.2021

    Ikäihmisille suunnattu liikkumiseen kannustava Anna arjen liikuttaa -viestintäkampanjan valmistelu ja toteuttaminen

    Ikäihmisten liikkuminen on liikkumisohjelman painopistealueena vuonna 2021. Tätä varten valmisteltiin Anna arjen liikuttaa -kampanja, jonka vaiheet on kuvattu alla.

    Kampanjan ideoiden koonti syksy 2020

    • Suunniteltiin Ikäihmisten Anna arjen liikuttaa -viestintäkampanjan kärkiä yhteistyössä kaupungin toimijoiden, sidosryhmien, tutkijoiden sekä kohderyhmän kanssa

    Kampanjan valmistelutyö 1-3/2021

    • Kartoitettiin kohderyhmän parhaiten tavoittavat kanavat mediatoimiston avulla, kanava-anayysi ja -suunnitelma OMD
    • Konseptin visuaalisen ilme suunniteltiin N2-markkinointiviestintätoimiston kanssa
    • Kampanjasisällöt suunniteltiin ja tuotettiin yhdessä tutkijoiden, asiantuntijoiden ja kohderyhmän kanssa
    • Suunniteltiin painettu materiaali arkiliikkumisen tukemiseksi

    Anna arjen liikuttaa -kampanja lanseerattiin monikanavaisesti 3.5.2021

    • Kampanjan tavoite 1: Anna arjen liikuttaa -kampanjan tavoitteena on lisätä ikäihmisten liikkumisen arvostusta. Tavoite on lisätä tietoisuutta siitä, että liikkumisesta on hyötyä ikääntymisestä huolimatta – Vain kolmannes liikkumiskyvyn heikkenemisestä johtuu ikääntymisestä. Loppuun voi vaikuttaa omilla valinnoilla. Mitä vähemmän on liikkunut, sitä enemmän vähäisestäkin liikkumisesta on hyötyä.
    • Uutisen kampanjan käynnistymisestä voit lukea täältä
    • Kaikki materiaali löytyy Helsinkiliikkuu.fi-sivuilta. Kampanjamateriaalina on tuotettu helsinkiläisten ikäihmisten omia liikkumistarinoita ja haastetteluja sekä aiheeseen liittyviä asiantuntijakirjoituksia.
    • Kampanja näkyi
      • printtimediassa (Helsingin Sanomat, Helsingin uutiset ja HBL)
      • katumainospinnoilla ja bussien infonäytöillä
      • terveysasemien ja koronarokotusasemien diginäytöillä
      • sosiaalisessa mediassa (facebook ja instagram)
    • Arvostuksen lisäämiseksi kampanjan käynnistymisestä viestittiin laajasti kaupungin toimijoille, jotta he välittäisivät viestiä omissa palveluissaan ikäihmisille.

    • Kampanjan tavoite 2: Tarjota konkreettisia vinkkejä ja herätteitä lihaskunnon ja tasapainon ylläpitämiseksi. Alaraajojen lihasvoima ja tasapaino ovat liikkumisen ja itsenäisen elämän tae. Niiden heikentyessä pelko kaatumisesta lisääntyy ja liike vähenee ennestään. Joka kolmas kaatuminen on estettävissä säännöllisillä harjoitteilla. Harva tunnistaa tasapainon ja lihasvoiman merkityksen – yli 90 % hyötyisi säännöllisistä harjoitteista
    • Kampanjassa tuotettu painettu ja sähköinen Anna arjen liikuttaa -materiaali sisältää tietoa liikkumisen hyödyistä ja konkreettisia arjen liikkumisvinkkejä. Sitä jaetaan kevään ja kesän 2021 aikana ikäihmisille apteekeissa, terveysasemilla, palvelukeskuksissa, asukastaloissa sekä järjestöjen kautta (yht. noin 30 000 kpl). Painettua materiaalia ikäihmisille jaettavaksi voi tilata sähköpostitse (elisa.kaaja@hel.fi)

    Dia1.JPG

  • Tehty24.09.2020

    Käsiteltiin digitaalisen viestinnän tunnistettuja kehittämistarpeita ikäihmisten näkökulmasta ikäihmisten liikkumisen alatyöryhmässä 24.9.2020

  • Tehty30.05.2020

    Ikäihmisten liikkumismahdollisuuksista viestiminen korona-aikana

    YLE TV2 esitti Helsingin kaupungin liikunnanohjaajien vetämiä Jumppahetkiä arkisin (ma-pe) klo 8:50 ja uusintana klo 15:50. Jumpat löytyvät myös YleAreenasta.  

    Pormestarin tiedotustilaisuudessa 7.4. käsiteltiin liikkumista seniorinäkökulmalla. 

    ● Ikäihmiselle laadittiin Anna arjen liikuttaa –kotivoimisteluohjeet, joita jaettiin koteihin mm. Helsinki-avun kautta

    ● Helsinki-avun työntekijöille pidettiin teams-koulutus liikkumisen puheeksiottamisesta ja sen merkityksestä 28.4.2020. Helsinki-avun työntekijät olivat kevään aikana puhelinyhteydessä helsinkiläisiin ikäihmisiin. Koulutuksen avulla työntekijöitä kannustettiin ottamaan arjen liikkuminen esiin puheluiden aikana.

    ● Kaikkiin helsinkiläistalouksiin jaettavaan Helsinki-lehteen (2/2020) lisättiin helppoja kotivoimisteluohjeita ikäihmisille.

    Helsinki-kanavalle on tuotettu eri ikäisille sopivaa liikkumista, mm. tuolijumppaa.  

    ● Eri ikäryhmille sopivia liikkumismahdollisuuksia ja etäpalveluita koottu Helsinkiliikkuu.fi-sivuille. 

    ● Muokattiin Seniori-infon Palveluita koronaepidemian aikana -alasivua käyttäjälähtöisemmäksi yhdessä sosiaali- ja terveysalan viestinnän asiantuntijoiden sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan asiantuntijoiden kanssa.

    ●  7.4.2020 Helsinki Liikkuu -sivu: Liikkumiskyky on mahdollista turvata myös koronan rajoittamassa arjessa

  • Tehty14.08.2019

    Toteutetaan Harvard-Bloomberg -innovaatio-ohjelma ikäihmisten liikkumisesta.

    Innovaatio-ohjelmasta opittiin se, että jatkon kannalta tärkeimpiä ovat toimenpiteet, jotka selkeyttävät ikäihmisille suunnattua markkinointia ja viestintää, lisäävät julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyötä alueellisesti, tarjoavat tukea toimintakyvyltään heikentyneille ikäihmisille ja luovat mahdollisuuksia vapaaehtoistoiminnalle.

    Innovaatio-ohjelmassa testattiin palvelutori-konseptia tavoitteena kohdata ikäihmisiä ja heidän läheisiään tutussa arkiympäristössä ja kertoa liikkumista edistävästä toiminnasta kootusti kohderyhmän toiveet ja yksilölliset tarpeet huomioiden. Palvelutori-konseptia kehitetään ja toteutetaan eri puolilla kaupunkia vuonna 2020.  

  • Tehty03.04.2019

    Järjestetään Liikkuvat-verkoston tilaisuus "Saavutettava viestintä?".

    3.4.2019 Saavutettava viestintä?

    Monet selvitykset ovat osoittaneet, että tieto ikääntyneiden kulttuurin ja vapaa-ajan palveluista on usein hajallaan ja tavoittaa ikääntyneet sattumanvaraisesti. Palveluiden tuottajat puolestaan kokevat usein, että ikääntyneitä on haasteellista tavoittaa. Miten ikääntyneille tulisi viestiä? Mitä tarkoittaa saavutettava ja esteetön viestintä ikääntyneiden palveluiden kohdalla? Mitkä ovat keskeiset viestinnän kanavat? Tule keskustelemaan ja kehittämään, miten Helsingissä voitaisiin edistää ikääntyneiden kulttuurin ja vapaa-ajan palveluiden viestinnällistä saavutettavuutta. 

    Lue lisää täältä.

Yhteenveto ja yhteystiedot

Valmistumisaste

Valmis

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2018 - 2021

Vastuuorganisaatiot

Yhteyshenkilöt

  • Elisa Kaaja
    Projektikoordinaattori
    Liikuntapalvelukokonaisuus
  • Minna Paajanen
    projektipäällikkö
    Liikuntapalvelukokonaisuus
  • Taija Savolainen
    Erityissuunnittelija
    Helsingin kaupunki
Tietoja päivitetty 22.12.2021