Hyppää sisältöön
Mittarit

Terveysliikuntasuosituksen saavuttavien %-osuus, 65 vuotta täyttäneet

Strateginen mittari

Indikaattori perustuu PKS-kyselyn seuraaviin kahteen kysymyspatteriin ja niiden alakysymyksiin:

1) Kuinka paljon kaikkiaan liikut viikoittain työmatkalla ja vapaa-aikana? Ajattele 12 viime kuukautta. Ota huomioon kaikki säännöllisesti viikoittain toistuva liikunnallinen rasitus. Valitse kaikki sopivat vaihtoehdot.

Ensimmäisenä alakohtana esitettiin: a) Ei juurikaan mitään säännöllistä viikoittaista liikuntaa

Seuraavissa kolmessa alakohdassa kysyttiin viikoittaisen liikunnan määrää seuraavasti:

____ päivänä viikossa, yhteensä ____ tuntia ja ____ minuuttia viikossa.

Alakysymykset olivat: b) Verkkaista ja rauhallista liikuntaa (=ei hikoilua tai hengityksen kiihtymistä, esim. rauhallinen kävely), c) Ripeää ja reipasta liikuntaa (= jonkin verran hikoilua ja/tai hengityksen kiihtymistä, esim. reipas kävely), d) Rasittavaa ja voimaperäistä liikuntaa (=voimakasta hikoilua ja/tai hengityksen kiihtymistä, esim. hölkkä tai juoksu).

2) Kuinka monena päivänä tavallisesti viikon aikana harrastat lihaskuntoa ja/tai liikehallintaa ylläpitävää tai kehittävää liikuntaa? Esim. kuntosaliharjoittelu, kotijumppa, ryhmäliikunta, pallo- ja mailapelit tai fyysisesti rasittavat askareet. Jos et lainkaan, vastaa 0.

____ kertaa.

Terveysliikuntasuositus on: Vähintään 2 tuntia 30 minuuttia kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa, tai 1 tunti 15 minuuttia raskasta kestävyysliikuntaa viikossa. Lisäksi vähintään 2 kertaa lihaskuntoa ylläpitävää tai kehittävää liikuntaa viikossa. Tarkastelussa on terveysliikuntasuosituksen mukaisesti liikkuvien osuus. Osuuksille on laskettu 95 % luottamusvälit huomioiden otanta-asetelma.