Kuvaus
Mitä tavoitellaan?
- Pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus nousee 10 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
- Pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus on 13 % vuonna 2025 ja 20 % vuonna 2035.
- Pyöräilymäärät kasvavat sähköisissä laskentapisteissä.
Perustelut toimenpiteille
- Pyöräilyn määrät ovat kasvussa, mutta kulkumuoto-osuus on jo vuosia pysytellyt 10 prosentissa. Tutkimusten mukaan helsinkiläiset pyöräilisivät enemmän, mikäli pyörien pysäköintipaikat ja alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta, pyöräväyläverkko olisi kattavampi ja yhtenäisempi, pyöräily olisi turvallisempaa sekä pyöräväylien kunto ja työmaa-aikaiset järjestelyt olisivat paremmat. Yli kolmannes arvioi lisäävänsä pyöräilyään, mikäli väylien talvihoitoa parannettaisiin. Jopa 45 prosenttia lisäisi pyöräilyään, jos pyörän kuljettamista joukkoliikenteessä helpotettaisiin.
- Infralla on keskeinen rooli pyöräliikenteen houkuttelevuudessa. Markkinoinnilla voidaan tukea tehtyjä toimenpiteitä, lisätä tietoisuutta jo olemassa olevasta hyvästä infrasta, palveluista ja käytännöistä ja luoda pyöräilylle positiivista imagoa.
HSL:n pyöräilyn markkinointistrategia 2016–2020
Pääkaupunkiseudun kunnat ja HSL ovat laatineet pyöräilyn markkinointistrategian vuosille 2016–2020. Strategian tavoitteena on kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta ja lisätä liikkujien ymmärrystä toisiaan kohtaan. Pyöräilyä edistetään kaupunkipyörien lisäksi esimerkiksi baanaverkkoa laajentamalla ja parantamalla pyöräpysäköintiä. Markkinoinnin kautta pyritään normalisoimaan pyöräily: se on yksi liikennemuoto muiden joukossa. Samassa yhteydessä sovittiin yhteisen seudullisen pyöräilyilmeen käytöstä, jota HSL hallinnoi.
HSL tuo pyöräilyä esille erityisesti osana joukkoliikenteen matkaketjua. Muut mahdolliset pyöräliikenteen viestintä- ja markkinointitoimenpiteet tulee kytkeä osaksi Helsingin seudun kuntien pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen liittyviä infra- ja muita toimenpiteitä.
HSL markkinoi kaupunkipyöriä yhdessä kuntien kanssa pyöräliikenteen markkinointistrategian mukaisilla teemoilla.