Hyppää sisältöön

25HSL:n pyöräilyn markkinointistrategia 2016-2020

Kuvaus

Mitä tavoitellaan?

  • Pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus nousee 10 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
  • Pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus on 13 % vuonna 2025 ja 20 % vuonna 2035.
  • Pyöräilymäärät kasvavat sähköisissä laskentapisteissä.

Perustelut toimenpiteille

  • Pyöräilyn määrät ovat kasvussa, mutta kulkumuoto-osuus on jo vuosia pysytellyt 10 prosentissa. Tutkimusten mukaan helsinkiläiset pyöräilisivät enemmän, mikäli pyörien pysäköintipaikat ja alueet olisivat paremmin turvattuja ilkivallalta ja varastamiselta, pyöräväyläverkko olisi kattavampi ja yhtenäisempi, pyöräily olisi turvallisempaa sekä pyöräväylien kunto ja työmaa-aikaiset järjestelyt olisivat paremmat. Yli kolmannes arvioi lisäävänsä pyöräilyään, mikäli väylien talvihoitoa parannettaisiin. Jopa 45 prosenttia lisäisi pyöräilyään, jos pyörän kuljettamista joukkoliikenteessä helpotettaisiin.
  • Infralla on keskeinen rooli pyöräliikenteen houkuttelevuudessa. Markkinoinnilla voidaan tukea tehtyjä toimenpiteitä, lisätä tietoisuutta jo olemassa olevasta hyvästä infrasta, palveluista ja käytännöistä ja luoda pyöräilylle positiivista imagoa.

HSL:n pyöräilyn markkinointistrategia 2016–2020

Pääkaupunkiseudun kunnat ja HSL ovat laatineet pyöräilyn markkinointistrategian vuosille 2016–2020. Strategian tavoitteena on kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta ja lisätä liikkujien ymmärrystä toisiaan kohtaan. Pyöräilyä edistetään kaupunkipyörien lisäksi esimerkiksi baanaverkkoa laajentamalla ja parantamalla pyöräpysäköintiä. Markkinoinnin kautta pyritään normalisoimaan pyöräily: se on yksi liikennemuoto muiden joukossa. Samassa yhteydessä sovittiin yhteisen seudullisen pyöräilyilmeen käytöstä, jota HSL hallinnoi.

Virallinen kuvaus

HSL toteuttaa pyöräilykampanjaa 2016-2020.
(Liikkumisohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • Tehtävä31.12.2021

    Pyöräilyn tuominen esille osana joukkoliikenteen matkaketjua

    HSL tuo pyöräilyä esille erityisesti osana joukkoliikenteen matkaketjua. Muut mahdolliset pyöräliikenteen viestintä- ja markkinointitoimenpiteet tulee kytkeä osaksi Helsingin seudun kuntien pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen liittyviä infra- ja muita toimenpiteitä.

    HSL markkinoi kaupunkipyöriä yhdessä kuntien kanssa pyöräliikenteen markkinointistrategian mukaisilla teemoilla.

  • Tehtävä31.12.2025

    Uusi pyöräliikenteen viestintä- ja markkinointistrategia 2021-2025

    HSL laati uuden pyöräilyn viestintä- ja markkinointistrategian vuosille 2021-2025 yhteistyössä Helsingin seudun kuntien ja pyöräilyjärjestöjen kanssa. Visio vuodelle 2025 on, että Helsingin seudulla pyöräliikenne on kaikenikäisille sopiva ympärivuotinen kulkutapa. Viestinnät ja markkinoinnin teemat ovat ”Vapaus ja vaivattomuus”, ”Sujuvuus ja turvallisuus” ja ”Hyvinvointi ja vastuullisuus”.

Mitä on tehty?

  • Tehty11.11.2020

    Reittioppaan päivittäminen pyöräilyvaihtoehtoa tukevaksi

    Reittioppaan uudessa versiossa pyöräily nousee automaattisesti reittiehdotusten yläpäähän, jos matka ei ole pyöräilylle liian pitkä. Myös liityntäpyöräily ja kaupunkipyörät on nostettu paremmin esille. Uudistukset löytyvät sekä selainpohjaisesta että HSL-sovelluksen reittioppaasta.

  • Tehty31.12.2019

    Pyöräilyyn liittyvä kampanjointi

    Jo vuonna 2015 ennakkomarkkinoitiin seuraavana vuonna käynnistyvää kaupunkipyöräpalvelua keltaisessa pyöräilyn ilmeessä. Vuonna 2016 HSL lanseerasi strategian Pyörät on pistetty pyörimään -kampanjalla, jossa tehtiin nostoja pyöräilyn eduista ja siitä, mitä kaikkea on jo tehty pyöräliikenteen edistämiseksi ja mitä on tulossa. Keväällä 2016 tehtiin myös Helsingin kaupunkipyöräpalvelun lanseeraus.

    Vuoden 2016 jälkeen HSL on toteuttanut kaupunkipyöräkampanjan vuosittain Helsingin lisäksi myös Espoossa ja Vantaalla, kun niissä otettiin kaupunkipyörät käyttöön.

    Vuonna 2017 HSL toteutti Liikenteen sekakäyttö -videokampanjan, jossa tuotiin esille oman pyörän, kaupunkipyörän ja joukkoliikenteen käytön yhdistämistä. Kampanja näkyi mm. ulkomainonnassa, elokuvateattereissa, sosiaalisen median kanavilla ja HSL:n omissa asiakaskanavissa.

    Vuonna 2018 HSL toteutti yhteisen kampanjan Helsingin kaupungin LIKE-palveluiden kanssa. Liikenne on yhteispeliä -kampanjan tarkoituksena oli viestiä pyöräliikenteen säännöistä ja oikeuksista jalankulkijat ja autoilijat huomioiden.

Yhteenveto ja yhteystiedot

Valmistumisaste

100% valmis
Valmis

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2017 - 2020

Vastuuorganisaatiot

Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Tarja Jääskeläinen
    Tarja Jääskeläinen
    Erityisasiantuntija
    Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
Tietoja päivitetty 17.05.2021