Kuvaus
Mitä tavoitellaan?
- Suositusten mukaan liikkuvien yläkoululaisten määrä nousee noin 20 prosentista 30 prosenttiin seuraavan viiden vuoden aikana.
- Valtakunnallisten fyysisen toimintakyvyn mittaustulokset paranevat ja ovat kansallisten mediaanitulosten yläpuolella (mm. kestävyys, voima, kehon liikkuvuus)
Perustelut toimenpiteille:
- Noin kolmannes peruskouluikäisistä lapsista ja nuorista täyttää ikäryhmälleen asetetut liikuntasuositukset, alakoulussa osuus on noin 40 % ja yläkoulussa noin 15 %.
- Peruskoululaiset viettävät yli puolet valveillaoloajastaan paikallaan joko istuen tai makuulla.
- Liikunta ja liikkuminen vähenevät ratkaisevasti iän myötä. Yläkoululaiset harrastavat ja liikkuvat muutoinkin vähiten ja vastaavasti istuvat eniten.
- Ylipainoisten nuorten osuus on kasvanut kaikilla kouluasteilla.
- Tavoitteena on laajentaa näkökulma liikunnan edistämisestä liikkumisen edistämiseen ja istumisen vähentämiseen. Tarvitaan uudenlaista motivointia, tietoisuuden lisäämistä, positiivista ohjaamista ja kannusteita. Jo vähäisellä arki- ja hyötyliikkumisella on terveyttä ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia erityisesti niiden henkilöiden osalta, jotka liikkuvat vähän.
Toimenpiteessä kehitetään pääasiallisesti kahta toimintamallia liikkumisen edistämiseksi:
- Koulu-PT-toiminta: Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen lasten ja nuorten liikunnallisen aktiivisuuden edistämiseksi. Kohdennettu palvelu on suunnattu yläkouluikäisille nuorille. Terveydenhoitaja ohjaa oppilaita liikunnanohjaajan palveluihin (personal trainer), EasySport, FunAction, EasySport-startti- alakouluikäisille.
- Move!-mittausten kehittäminen (5lk. ja 8lk.). Fyysisen toimintakyvyn Move! -mittaukset kuuluvat 5.- ja 8.-luokan opetussuunnitelmiin. Mittausten tavoitteena on kannustaa oppilaita arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysistä toimintakykyään. Kehon hyvä liikkuvuus, voima ja kestävyys edistävät monin tavoin arjessa jaksamista ja hyvinvointia ja terveyttä. Liikunnallisuus on yhteydessä oppimis- ja keskittymiskykyyn. Move!-mittaustuloksia hyödynnetään kouluterveydenhuollon laajoissa terveystarkastuksissa. Mittaustulokset toimivat välineenä keskusteltaessa lapsen jaksamista, hyvinvointia ja oppimista tukevista tai haittaavista tekijöistä.
Kouluterveydenhuollon kaikissa asiakaskontakteissa vaikutetaan terveysneuvonnan keinoin koululaisen ja hänen perheensä terveyskäyttäytymiseen.