Hyppää sisältöön

37Liikkuva opiskelu lukioissa

Kuvaus

Mitä tavoitellaan?

  • Suositusten mukaan liikkuvien toisen asteen opiskelijoiden osuus nousee 20 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä.

Perustelut toimenpiteille:

  • Liikkumisen polarisaatio korostuu toisella asteella. Helsingissä on koko maata enemmän niitä nuoria, jotka eivät liiku ollenkaan. Ammattiin opiskelevista 15 prosenttia liikkuu jokainen viikonpäivä ainakin tunnin, 13 prosenttia ei yhtenäkään päivänä. Noin 15–20 prosenttia toisen asteen opiskelijoista täyttää minimisuosituksen eli liikkuu vähintään tunnin päivässä.
  • Valtaosa helsinkiläisistä lapsista ja nuorista voi hyvin, lähes kaikilla on harrastus ja terveydentila koetaan pääsääntöisesti hyväksi. Siitä huolimatta erilaista oireilua ja esimerkiksi koulu-uupumusta, ahdistuneisuutta, epäterveellisiä elintapoja, yksinäisyyttä ja väsymystä esiintyy monella lapsella ja nuorella.
  • Ylipainoisten nuorten osuus on kasvanut kaikilla kouluasteilla. Yli neljännes ammattiin opiskelevista pojista on ylipainoisia.

Virallinen kuvaus

Liikkuva opiskelu -ohjelma laajenee kolmesta pilottilukiosta kuuteen lukioon lukuvuonna 2019-2020. Vuonna 2021 kaikki kaupungin lukiot ovat mukana ohjelmassa. Toiminnallinen liikuntapäivä toteutetaan kerran lukuvuodessa kaikissa oppilaitoksissa joko omana tai yhteisenä muiden oppilaitosten kanssa.
(Liikkumisohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehty?

  • Tehty31.12.2021

    Aktiivisen toimintakulttuurin edistäminen vertaisliikuttamista kehittämällä

    Hankkeessa opiskelijoille oli tarkoitus tarjota mahdollisuutta kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä. Liikuntatutor-koulutukset herättivät hankkeen aiemmilla kausilla kiinnostusta opiskelijoissa. Lukuvuonna 2020-21 koulutuksia ei kuitenkaan pystytty koronarajoitusten ja opiskelijoiden mielenkiinnon puutteen takia järjestämään. Joulukuussa 2021 onnistuttiin järjestämään kaksi liikuntatutorkoulutusta, joihin osallistui 23 opiskelijaa.

  • Tehty31.05.2021

    Opiskelijoiden opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen arkiaktiivisuutta lisäämällä

    Opiskelijoiden opiskelukykyä ja hyvinvointia on tuettu ja liikkumista tukevaa toimintakulttuuria on kehitetty lisäämällä arkiaktiivisuutta oppilaitoksissa koronan aiheuttamien varotoimien rajoissa. Opiskelijoille on tarjottu opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi tauko- ja välituntiliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Välitunti- ja ohjattua liikuntaa ovat ohjanneet opettajat, opiskeluhuollon henkilöstö sekä liikuntatutoreina toimivat opiskelijat. Lisäksi osassa oppilaitoksista on järjestetty liikuntapäiviä. Toiminta on ollut avointa kaikille opiskelijoille.

    Opiskelijat ovat olleet kiinnostuneita välituntiliikunnasta ja erilaisten tarjolla olevien liikuntavälineiden käytöstä. Liikuntatutortoiminta on havaittu käytännössä hyväksi toimintatavaksi, ja sitä onkin koronaa edeltävänä aikana kokeiltu useissa oppilaitoksissa. Koronarajoituksista ja etäopetuskausista johtuen liikuntatutortoiminta on lukuvuonna 2020-21 kuitenkin jäänyt suunniteltua vähäisemmäksi.

  • Tehty31.05.2021

    Aktiivisen toimintakulttuurin edistäminen henkilöstöä kouluttamalla

    Opetushenkilöstön osaamista on kehitetty erilaisin koulutuksin opiskelijoiden arkisen liikkumisen lisäämiseksi ja aktiivisen toimintakulttuurin juurruttamiseksi. Osaamisen kehittämisessä keskeistä on ollut tietoisuuden lisääminen liikkumisen merkityksestä sekä tuen tarjoaminen toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa. Opetushenkilöstölle on tässä tarkoituksessa jaettu vinkkejä toiminnalliseen opetukseen info-kirjeiden muodossa. Lisäksi Liikkuva opiskelu -hankkeen yhteysopettajille on järjestetty lukuvuoden 2020-21 ja syyslukukauden 2021 aikana viisi hanketapaamista, joissa on jaettu ideoita, kokemuksia ja osaamista. Hankkeen projektityöntekijä on tukenut opettajia oppilaitoksen liikkumisen nykytilan kartoittamisessa sekä liikkuva opiskelu -toiminnan suunnittelussa, käynnistämisessä sekä toiminnan arvioinnissa.

  • Tehty31.05.2021

    Oppimisympäristöjen varustaminen liikkumista tukeviksi

    Liikkumista tukevan toimintakulttuurin kehittämiseksi oppimisympäristöjä on varustettu erilaisilla liikunta- ja pelivälineillä. Lukiot ovat kukin omalla hankerahoitusosuudellaan varustaneet opetus- ja välituntitiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnoissa on mahdollisuuksien mukaan kuultu opiskelijoiden toiveita ja tarpeita. Tiloihin on hankittu opiskelijoiden toivomina mm. kuntopyöriä, jumppapalloja, istumatyynyjä, pingispöytiä ja pöytäfutiksia sekä erilaisia palloiluvälineitä. Lisäksi luokkiin on hankittu sähköpöytiä ja ergonomisia tuoleja. Opiskelijat ovat käyttäneet välineitä innokkaasti ja ne ovat lisänneet arkista liikkumista erityisesti välitunneilla.

  • Tehty31.08.2020

    Kaikki Helsingin kaupungin lukiot liittyvät mukaan kansalliseen Liikkuva opiskelu -ohjelmaan

    Liikkuva opiskelu -toiminta laajeni kolmesta suomenkielisestä pilottilukiosta sekä ruotsinkielisistä lukioista kaikkiin kaupungin lukioihin.

  • Tehty31.05.2020

    Liikuntatutor-koulutusten pilotointi

    Kevään 2020 aikana pilotoitiin liikuntatutorkoulutusta suomenkielisten ja ruotsinkielisten lukiolaisten sekä Stadin ammatti- ja aikuisopiston eri alojen opiskelijoiden kanssa.  

  • Tehty31.12.2019

    Liikkuva opiskelu -ohjelma laajenee kolmesta pilottilukiosta kuuteen lukioon lukuvuonna 2019-2020

    Liikkuva opiskelu -ohjelma on kansallinen kehittämisohjelma, jolla edistetään liikkumista toisella asteella. Lukuvuonna 2019-2020 ohjelmaan liittyvät mukaan Helsingin kaupungin ruotsinkieliset lukiot Brändö gymnasium, Tölö gymnasium sekä Gymnasiet Lärkan.

    Liikkuva opiskelu -ohjelman laajentuessa kehitetään edelleen seuraavia toimenpiteitä:

    1. Arkiaktiivisuuden lisäämistä oppilaitoksissa. Opiskelijoille tarjotaan opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi tauko- ja välituntiliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Toiminta on avointa kaikille opiskelijoille.
    2. Oppimisympäristöjen varustamista. Lukiot voivat hankerahalla varustaa opetus- ja välituntitiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnat tehdään yhteistyössä opiskelijakunnan kanssa.
    3. Vertaisliikuttamisen kehittämistä. Opiskelijat voivat kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä.
    4. Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisätään opettajien tietoisuutta liikkumisen merkityksestä sekä tarjotaan tukea toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa.
  • Tehty31.12.2018

    Liikkuva opiskelu -ohjelma käynnistetään kolmessa pilottilukiossa

    Liikkuva opiskelu -ohjelma käynnistetään kolmessa pilottilukiossa, joita ovat Kallion lukio, Helsingin kielilukio ja Helsingin kuvataidelukio. Liikkuva opiskelu -ohjelmassa pilotoidaan seuraavia toimenpiteitä:

    1. Arkiaktiivisuuden lisäämistä oppilaitoksissa. Opiskelijoille tarjotaan opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi tauko- ja välituntiliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Toiminta on avointa kaikille opiskelijoille.
    2. Oppimisympäristöjen varustamista. Lukiot voivat hankerahalla varustaa opetus- ja välituntitiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnat tehdään yhteistyössä opiskelijakunnan kanssa.
    3. Vertaisliikuttamisen kehittämistä. Opiskelijat voivat kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä.
    4. Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisätään opettajien tietoisuutta liikkumisen merkityksestä sekä tarjotaan tukea toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa.

Yhteenveto ja yhteystiedot

Valmistumisaste

100% valmis
Valmis

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2019 - 2021

Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Hanna Kietäväinen-Sirén
    Hanna Kietäväinen-Sirén
    Projektipäällikkö
    Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen tuki
  •  Laura Pirhonen
    Laura Pirhonen
    Liikunnansuunnittelija
    Liikuntaan aktivointi
  •  Saana Saarikivi
    Saana Saarikivi
    Liikunnansuunnittelija
    Liikuntaan aktivointi
Tietoja päivitetty 31.01.2022

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?