Hyppää sisältöön

38Liikkuva opiskelu ammatillisessa koulutuksessa

Kuvaus

Mitä tavoitellaan?

  • Suositusten mukaan liikkuvien toisen asteen opiskelijoiden osuus nousee 20 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä.

Perustelut toimenpiteille:

  • Liikkumisen polarisaatio korostuu toisella asteella. Helsingissä on koko maata enemmän niitä nuoria, jotka eivät liiku ollenkaan. Ammattiin opiskelevista 15 prosenttia liikkuu jokainen viikonpäivä ainakin tunnin, 13 prosenttia ei yhtenäkään päivänä. Noin 15–20 prosenttia toisen asteen opiskelijoista täyttää minimisuosituksen eli liikkuu vähintään tunnin päivässä.
  • Valtaosa helsinkiläisistä lapsista ja nuorista voi hyvin, lähes kaikilla on harrastus ja terveydentila koetaan pääsääntöisesti hyväksi. Siitä huolimatta erilaista oireilua ja esimerkiksi koulu-uupumusta, ahdistuneisuutta, epäterveellisiä elintapoja, yksinäisyyttä ja väsymystä esiintyy monella lapsella ja nuorella.
  • Ylipainoisten nuorten osuus on kasvanut kaikilla kouluasteilla. Yli neljännes ammattiin opiskelevista pojista on ylipainoisia.

Virallinen kuvaus

Liikkuva opiskelu -ohjelma laajenee ammatillisen koulutuksen puolella kaikille viidelle kampukselle vuoden 2019 aikana. Vuoden 2021 Liikkuva opiskelu -toimintaa tehdään kaikissa toimipaikoissa. Toiminnallinen liikuntapäivä toteutetaan kerran lukuvuodessa kaikissa oppilaitoksissa joko omana tai yhteisenä muiden oppilaitosten kanssa.
(Liikkumisohjelman mukaan)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • Tehtävä31.5.2021

    Aktiivisen toimintakulttuurin edistäminen vertaisliikuttamista kehittämällä

    Hankkeessa opiskelijoille oli tavoitteena tarjota mahdollisuutta kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä. Liikuntatutor-koulutukset herättivät aiemmilla hankekausilla kiinnostusta opiskelijoissa. Lukuvuonna 2020-21 liikuntatutortoiminta jäi koronarajoituksista ja etäopetusjaksoista johtuen suunniteltua vähäisemmäksi. Myöskään uusi liikuntatutorkoulutuksia ei pystytty järjestämään korona-aikana.

Mitä on tehty?

  • Tehty31.05.2021

    Oppimisympäristöjen varustaminen liikkumista tukeviksi

    Liikkumista tukevan toimintakulttuurin kehittämiseksi oppimisympäristöjä on varustettu erilaisilla liikunta- ja pelivälineillä. Stadin ammattiopiston kampukset ovat kukin omalla hankerahoitusosuudellaan varustaneet opetus- ja taukotiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnoissa on mahdollisuuksien mukaan kuultu opiskelijoiden toiveita ja tarpeita. Tiloihin on hankittu opiskelijoiden toivomina mm. kuntopyöriä, jumppapalloja, istumatyynyjä, pingispöytiä ja pöytäfutiksia sekä erilaisia palloiluvälineitä. Lisäksi luokkiin on hankittu sähköpöytiä ja ergonomisia tuoleja. Opiskelijat ovat käyttäneet välineitä innokkaasti. Yhtenä innovaationa ovat yhdessä toimipisteessä ideoidut taukojumppakorit, joiden käyttöä hankkeessa työskennelleet liikunnanohjaajat alkuun ohjasivat. Tämä käytännössä hyväksi todettu toimintapa on laajentunut myös muille kampuksille.

  • Tehty31.05.2021

    Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukeminen arkiaktiivisuutta lisäämällä

    Opiskelijoiden opiskelukykyä ja hyvinvointia on tuettu ja liikkumista tukevaa toimintakulttuuria on kehitetty lisäämällä arkiaktiivisuutta oppilaitoksissa koronan aiheuttamien varotoimien rajoissa. Opiskelijoille on tarjottu opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi taukoliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Tauko- ja ohjattua liikuntaa ovat ohjanneet opettajat, opiskeluhuollon henkilöstö sekä liikuntatutoreina toimivat opiskelijat. Lisäksi osassa oppilaitoksista on järjestetty liikuntapäiviä. Toiminta on ollut avointa kaikille opiskelijoille.

    Opiskelijat ovat olleet kiinnostuneita taukoliikunnasta ja erilaisten tarjolla olevien liikuntavälineiden käytöstä. Liikuntatutortoiminta on havaittu käytännössä hyväksi toimintatavaksi, ja sitä onkin koronaa edeltävänä aikana kokeiltu useissa oppilaitoksissa. Koronarajoituksista ja etäopetuskausista johtuen liikuntatutortoiminta on lukuvuonna 2020-21 kuitenkin jäänyt suunniteltua vähäisemmäksi. Myöskään uusia liikuntatutorkoulutuksia ei ole pystytty järjestämään.

  • Tehty31.05.2021

    Aktiivisen toimintakulttuurin edistäminen henkilöstöä kouluttamalla

    Opetushenkilöstön osaamista on kehitetty erilaisin koulutuksin opiskelijoiden arkisen liikkumisen lisäämiseksi ja aktiivisen toimintakulttuurin juurruttamiseksi. Osaamisen kehittämisessä keskeistä on ollut tietoisuuden lisääminen liikkumisen merkityksestä sekä tuen tarjoaminen toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa. Opetushenkilöstölle on tässä tarkoituksessa jaettu vinkkejä toiminnalliseen opetukseen info-kirjeiden muodossa. Lisäksi Liikkuva opiskelu -hankkeen yhteysopettajille on järjestetty lukuvuoden 2020-21 aikana neljä hanketapaamista, joissa on jaettu ideoita, kokemuksia ja osaamista. Hankkeen projektityöntekijä on tukenut opettajia oppilaitoksen liikkumisen nykytilan kartoittamisessa sekä liikkuva opiskelu -toiminnan suunnittelussa, käynnistämisessä sekä toiminnan arvioinnissa.

  • Tehty31.10.2020

    Kaikissa Stadin ammatti- ja aikuisopiston kampusten toimipaikoissa toteutetaan Liikkuva opiskelu -ohjelmaa.

    Liikkuva opiskelu -toiminta on laajentunut Stadin AO:n kampuksilla jokaiseen toimipaikkaan.

  • Tehty31.05.2020

    Liikuntatutor-koulutusten pilotointi

    Kevään 2020 aikana pilotoitiin liikuntatutorkoulutusta suomenkielisten ja ruotsinkielisten lukiolaisten sekä Stadin ammatti- ja aikuisopiston eri alojen opiskelijoiden kanssa.

  • Tehty31.12.2019

    Liikkuva opiskelu -ohjelma laajenee kolmesta pilottitoimipaikasta kaikille Stadin ammatti- ja aikuisopiston kampuksille vuoden 2019 aikana

    Liikkuva opiskelu -ohjelma on kansallinen kehittämisohjelma, jolla edistetään liikkumista toisella asteella. Vuoden 2019 loppuun mennessä ohjelmaan liittyvät mukaan kaikki viisi Stadin AO:n kampusta.

    Liikkuva opiskelu -ohjelman laajentuessa kehitetään edelleen seuraavia toimenpiteitä:

    1. Arkiaktiivisuuden lisäämistä oppilaitoksissa. Opiskelijoille tarjotaan opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi tauko- ja välituntiliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Toiminta on avointa kaikille opiskelijoille.
    2. Oppimisympäristöjen varustamista. Kampusten toimipaikat voivat hankerahalla varustaa opetus- ja välituntitiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnat tehdään yhteistyössä opiskelijakunnan kanssa.
    3. Vertaisliikuttamisen kehittämistä. Opiskelijat voivat kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä.
    4. Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisätään opettajien tietoisuutta liikkumisen merkityksestä sekä tarjotaan tukea toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa.
  • Tehty31.12.2018

    Liikkuva opiskelu -ohjelma käynnistetään kolmessa Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipaikassa

    Liikkuva opiskelu -ohjelma käynnistetään kolmessa pilottitoimipaikassa, joita ovat Kullervonkadun, Savonkadun ja Sturenkadun toimipaikat. Liikkuva opiskelu -ohjelmassa pilotoidaan seuraavia toimenpiteitä:

    1. Arkiaktiivisuuden lisäämistä oppilaitoksissa. Opiskelijoille tarjotaan opiskelupäivän aikana liikkumisen mahdollisuuksia: esimerkiksi tauko- ja välituntiliikuntaa, ohjattua liikuntaa, oppilaitoksen yhteisiä tapahtumia sekä toiminnallisuutta osana opetusta. Toiminta on avointa kaikille opiskelijoille.
    2. Oppimisympäristöjen varustamista. Toimipaikat voivat hankerahalla varustaa opetus- ja välituntitiloja opiskelupäivän aikaista liikkumista tukeviksi. Hankinnat tehdään yhteistyössä opiskelijakunnan kanssa.
    3. Vertaisliikuttamisen kehittämistä. Opiskelijat voivat kouluttautua vertaisohjaajiksi liikuntatutor-koulutuksissa. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi ohjata välitunti- ja taukoliikuntatuokioita tai olla mukana liikuntatapahtumien järjestämisessä.
    4. Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisätään opettajien tietoisuutta liikkumisen merkityksestä sekä tarjotaan tukea toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöönotossa.

Yhteenveto ja yhteystiedot

Valmistumisaste

100% valmis
Valmis

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2018 - 2021

Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Hanna Kietäväinen-Sirén
    Hanna Kietäväinen-Sirén
    Projektipäällikkö
    Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen tuki
  •  Laura Pirhonen
    Laura Pirhonen
    Liikunnansuunnittelija
    Liikuntaan aktivointi
  •  Saana Saarikivi
    Saana Saarikivi
    Liikunnansuunnittelija
    Liikuntaan aktivointi
Tietoja päivitetty 20.08.2021

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?