Kuvaus
Monipuolisia harrastusmahdollisuuksia tarjoamalla ja turvaamalla edistetään lasten ja nuorten mielen hyvinvointia ja liikkumista sekä ehkäistään yksinäisyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä. Luotavalla kaupunkiyhteisellä harrastamisen Helsingin mallilla ja koordinaatiorakenteella edistetään tasavertaisia harrastusmahdollisuuksia. Harrastuksia tarjotaan 3 -9 luokkalaisille peruskoululaisille eri puolilla kaupunkia hankintana eri toimijoiden kanssa koulupäivän jälkeen.
Miksi?
Kaupunkistrategian mukaan Helsingin päämäärä on, että jokaisella lapsella ja nuorella on harrastus. Monipuolisia harrastusmahdollisuuksia tarjoamalla ja turvaamalla edistetään lasten ja nuorten mielen hyvinvointia ja liikkumista sekä ehkäistään yksinäisyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä. Lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia kehitetään systeemisesti, jotta harrastaminen on mahdollista asuinalueesta riippumatta yhdenvertaisesti ja lasten oikeudet huomioiden. Harrastaminen ja laadukas vapaa-ajan toiminta mahdollistavat lapsille ja nuorille vertaiskontaktit ja kavereita, turvallisia aikuiskontakteja sekä monipuolista tekemistä sekä uusien asioiden kokeilemisen ja Itselle mielekkään toiminnan. Harrastaessa voi rakentaa omaa identiteettiään. Iltapäivällä ja alkuillasta toteutettu toiminta vähentää varsinkin nuorempien iltapäivien yksinoloa ja lisää osaltaan perheiden yhdessäoloaikaa.
Harrastuksia on tuotettu jokaisessa Helsingin kaupungin koulussa kohderyhmälle 3 - 9 luokka iltapäivisin koulun jälkeen. Kevään aikana koronarajoitukset vaikuttivat merkittävästi toimintaa, ja pääsimme aloittamaan vain alakoululaisten ryhmiä. Syyslukukaudella oli myös yläaste mukana. Harrastuksia tuotettiin 8208 harrastustuntia ja ryhmissä oli mukana 4408 oppilasta.
Toimialan tehtävä 1: Sosiaali- ja terveystoimialalla tuetaan vähävaraisten perheiden tai syrjäytymisriskissä olevien lasten ja nuoren harrastustoimintaa ja vapaa-ajan toimintaa toimeentulotuen ja lastensuojelun taloudellisella avustamisella.
a) Sosiaali- ja terveystoimialan tehtävänä on heikommassa asemassa olevien lasten ja nuorten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden turvaaminen. Harrastamisen mahdollistaminen tulisi huomioida ja ottaa puheeksi jokaisen lapsiperheen kohdalla sekä aikuissosiaalityössä että lapsiperheiden palveluissa. Varmistetaan, että jokaisessa asiakkaana olevassa perheessä olevan lapsen harrastamisen tilanne on tarkistettu, esimerkiksi palvelutarpeenarvioinnin yhteydessä. Tunnistetaan mahdollinen taloudellisen tuen tarve lapsen harrastamiseen ja tuetaan taloudellisen tuen saamisessa (Kela perustoimeentulotuki, Sote täydentävä toimeentulotuki, lastensuojelun taloudellinen tuki), mikäli lakisääteiset perusteet siihen täyttyvät.
b) Tavoitteena on, että jokaisella lastensuojelun avohuollon asiakuudessa olevalla sekä lastensuojelun sijaishuoltoon sijoitetulla lapsella olisi ainakin yksi mieluinen harrastus. Sijaishuoltopaikka vastaa harrastuksen kustannuksista. Yksilökohtaisen arvioinnin perusteella ja asiakassuunnitelman mukaisesti voidaan myöntää tarvittaessa lastensuojelun taloudellista tukea harrastukseen ja myös sijaishuollossa tavanomaista kalliimpaan ja lasta kuntouttavaan harrastukseen. Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä valvoo tavoitteen toteutumista lapsikohtaisesti.
Toimialan tehtävä 2: Perheiden palveluissa perheiden tilanteiden kartoituksen osana huomioidaan myös lasten harrastukset sekä ohjataan ja kannustetaan vanhempia tukemaan harrastustoiminnassa.
a) Luodaan sosiaali- ja terveystoimialan ammattilaisille (sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon ammattilaisille soveltuva) työkalupakki/palvelutarjotin lasten harrastamiseen ohjaamisen tueksi.
Toimialan tehtävä 3: Toimiala osallistuu harrastamisen edistämisen kaupunkiyhteisen toimintamallin ja koodinaatiorakenteen kehittämiseen.